SGF Nyt 3 – 2023

Nyhedsbrevet omhandler i dette nummer om den årlige generalforsamling, ‘tomgangsholdende’ taxaer, forsikringsordninger og støtte fra Nordea-Fonden.

Generalforsamlingen i SGF den 26. april 2023

24 medlemsforeningsrepræsentanter deltog på generalforsamlingen, som havde et meget konstruktivt forløb. Der var efter beretningen en livlig debat og drøftelse af spørgsmål vedrørende udrulningen af tidsparkeringszonerne på Amager, hvor der nu efterfølgende af kommunen er meldt
ud om forvaltningen af ordningen for tildeling af gæstelicenser i zonerne. Ved indførelsen kan der
udstedes et ubegrænset antal gæstelicenser til alle beboere over 15 år med adresse indenfor zonen. Gæstelicensen er gratis og gælder 3 dage. Tilkoblet gæstelicensordningen, som er en ny ordning i København, er, at den skal følges tæt og evalueres senest i 2026.
Københavns Kommune forventer, at gæstelicensen kan tilbydes borgerne i de tidsbegrænsede zoner fra udgangen af 2023 eller begyndelsen af 2024, samtidig med udrulningen af de nye tidsbegrænsede zoner. Der kan læses mere om ordningen på Teknik- og Miljøforvaltningens hjemmeside.
I forbindelse med udrulningen af tidsparkeringszonerne er der mange steder i grundejerforeninger
etableret private parkeringsordninger, som kommunen godkender.
Øvrige rejste spørgsmål på generalforsamlingen var vedrørende mangelfuld naboorientering fra
kommunen ved udstedelse af gravetilladelser på de private fællesveje og anlæg, ligesom der blev
peget på en meget uklar kommunal registrering af ejerskabsforhold for private fællesveje og fællesarealer i grundejerforeningerne. Endvidere rejstes en kritik af kommunens Bydelsplan for udrulning affaldssorteringspunkter i Amager Vest. Sidstnævnte spørgsmål gøres til genstand for behandling og opfølgning i bestyrelsen i nærmest følgende tid. Beretningen og referatet fra generalforsamlingen kan læses på SGF ’s hjemmeside: www.sgfnet.dk

”Tomgangsholdende” taxaer på private fællesveje

Medlemmer har gjort os opmærksom på gener i forbindelse med tomgangsholdende taxaer på
private fællesveje på Amager. I en vis udstrækning tillægges årsagen taxaernes venten på ture fra
bl.a. lufthavnen. Men situationen er, at de holdende, bemandede biler afstedkommer en vis støjgene og uro for beboerne på vejen i foreningen.
SGF har opfordret til, at problemet søges løst lokalt ved henvendelse til chaufførerne, taxaselskabet og/eller Politiet. Er der tale om et udbredt problem på de private fællesveje i foreningerne på
Amager hører SGF gerne om det, med det formål at medvirke til en afhjælpning af problemet generelt. Henvendelse kan ske til: eller på tlf.: 21633799 til formand Erhardt Franzen.

SGF ’s fælles forsikringsordninger

SGF tilbyder medlemmerne en fælles (kollektiv) ansvarsforsikringsordning for ledelses-, bestyrelses- og erhvervsansvar. I dag er der 55 foreninger, som har tegnet ansvarsforsikringen, der i præmie koster ca. 1.100 kr. om året for. Forsikringsbetingelserne kan læses på vores hjemmeside:
www.sgfnet.dk
Som udviklingen i samfundet forløber, er der også i grundejerforeninger behov for at være opmærksom på risiko for situationer, hvor en forening/bestyrelse pludselig står i en situation, hvor
der ved en hændelse kan gøres økonomisk ansvar gældende. Det være sig i forbindelse med vejog fællesskabsforvaltning, bestyrelsesdispositioner og i øvrigt ansvarspådragende adfærd og uheld
i foreningssammenhæng.
Med udviklingen opfordrer vi medlemsforeninger, der ikke har ansvarsforsikring som omtalt, til at
tegne én via SGF, hvilket sker ved henvendelse til bestyrelsesmedlem Jannie Vestergaard,
, tlf.: 25470986.
Måtte der være foreninger, som har gjort brug af ansvarsforsikringsordningen, hører vi gerne om
erfaringer og oplevelser hermed, da det kan have betydning for andre foreninger.
Også spørgsmålet om Retshjælpsforsikringen kan der læses om på vores hjemmeside eller ved
kontakt til Jannie Vestergaard.

Nordea-Fonden og støtte til fællesskabsanskaffelser

Som almennyttig fond har Nordea-Fonden besluttet en delpulje på 5 mio. kr., som kan søges af
foreninger og fællesskaber til anskaffelse af deleudstyr som fx værktøj, haveredskaber, fællescykler, lyd- og lysudstyr mv. Der kan søges om op til 15.000 kr. i støtte.
I kan læse mere om puljen og ansøgningsprocedure på: https://nordeafonden.dk/dele-puljen


Med venlig hilsen
Sundbyernes Grundejerfællesskab
Erhardt Franzen